Still life

Frants Bøe, Ingrid Eggen, Marit Følstad, Christian Tunge, Munan Øvrelid

08.03.2019 - 30.03.2019

Se verk fra utstillingen her

QB_201903_Still_Life_WebRes-22

 

Stilleben. Stille liv. Natura Morte.

Jeg har alltid likt stilleben. Hverdagslige objekter malt så vakre som overhodet mulig, presentert som en fordums reklameplakat for noe eksklusivt. Den norske maleren Frants Bøe var overlegen i sitt felt på 1800-tallet og maleriene hans presenterer blomster, mat og eksklusive smykker i skjønn forening. Klassiske stilleben har ofte vært et symbol på velstand, men også en formaning om forfengelighet; larver som kravler ut av råtten frukt, et nær nedbrent lys eller hodeskalle, som en påminnelse om måtehold og ens talte dager. 

Hvordan forholder vi oss til stilleben i dag? Vi lever i et samfunn der hver og en av oss etter sigende kaster over 40 kilo spiselig mat i året, og på verdensbasis er forskjellene større enn noen sinne. Et raskt google-søk på vann- og matmangel gir dystre fremtids-utsikter: «27 millioner sultrammede uten rent vann», «Tørkesommer og klimaendring», «Akutt matmangel truer millioner», «Hvor knappe er verdens matressurser?»

Politikken rundt mat og hva som er tilgjengelig i forskjellige deler av verden en klar innfallsvinkel når man ser på stilleben i lys av samtiden. Christian Tunge og Ingrid Eggens fotografier bygger opp rundt dette. Nærbilder av piggtråd, utgåtte sko og vrengte hender er ikke klassisk stillebens-motiv, men stilleben likeså. Marit Følstads bronseskulpturer av blomkål har et mer klassisk utgangspunkt i motiv, og er basert på en saumfaring av byens grønnsaksbutikker for den riktige blomkålen med dens individuelle estetikk. Blomkålens replika i bronse gjøres både tilgjengelig og utilgjengelig i forhold til dens tradisjonelle bruk og status. Munan Øvrelids malerier av ostepop opphøyer på liknende måte en matvare med en ellers lav status på næringsskalaen og plasserer det klassiske maleriet rett inn i vår egen samtid. 

Det sies at den franske overklassen valgte bort stilleben med dystre undertoner. Men man vet jo også hvordan det gikk med dem. Utstillingen «Still Life» viser stilleben anno Norge 2019. Så er det opp til den enkelte hvilke linjer man trekker - før man drar hjem, tar bilde av middagsmaten og legger det ut på nettet.

Still LIife
Still LIife
Still LIife
Still Life
Still Life
Still Life
Still Life
Still LIife
Christian Tunge, Triple Helix #1, 2019, archival pigment print, ed. 5 + 2 ap, 153 x 103 cm

Christian Tunge, Triple Helix #1, 2019, archival pigment print, ed. 5 + 2 ap, 153 x 103 cm

Christian Tunge, Triple Helix #2, 2019, archival pigment print, ed. 5 + 2 ap, 153 x 103 cm

Christian Tunge, Triple Helix #2, 2019, archival pigment print, ed. 5 + 2 ap, 153 x 103 cm

Munan Øvrelid, Doodles, 2019, Olje på lerret, 27,5 x 27 cm, Nok: 9 000,-

Munan Øvrelid, Doodles, 2019, Olje på lerret, 27,5 x 27 cm, Nok: 9 000,-

Ingrid Eggen, Virvx #1, 2018, inkjet print og stål, 180 x 60 cm

Ingrid Eggen, Virvx #1, 2018, inkjet print og stål, 180 x 60 cm

Ingrid Eggen, Virvx #2, 2018, inkjet print og stål, 180 x 60 cm

Ingrid Eggen, Virvx #2, 2018, inkjet print og stål, 180 x 60 cm

Ingrid Eggen, Virvx #3, 2018, inkjet print og stål, 180 x 60 cm

Ingrid Eggen, Virvx #3, 2018, inkjet print og stål, 180 x 60 cm

Munan Øvrelid, Doodles in moonlight, 2019, olje på lerret, 49 x 39 cm

Munan Øvrelid, Doodles in moonlight, 2019, olje på lerret, 49 x 39 cm

Still Life
Marit Følstad, Disobedient Objects No. 21 (cauliflower), 2018, bronse

Marit Følstad, Disobedient Objects No. 21 (cauliflower), 2018, bronse

Marit Følstad, Disobedient Objects No. 13 (cauliflower), 2018, bronse

Marit Følstad, Disobedient Objects No. 13 (cauliflower), 2018, bronse

Frants Bøe, Stilleben med roser og smykkeskrin, 1879, olje på lerret, 63 x 76 cm

Frants Bøe, Stilleben med roser og smykkeskrin, 1879, olje på lerret, 63 x 76 cm

Christian Tunge, New Balance, 2019, archival pigment print, ed. 5 + 2 ap, 34 x 42 cm

Christian Tunge, New Balance, 2019, archival pigment print, ed. 5 + 2 ap, 34 x 42 cm